1. Kde nakupovať, čo nakupovať, prečo to nakupovať- Živočíšne bielkoviny

Táto fotka nemá absolútne nič spoločné s témou, ktorú budem rozoberať, ale tuniaková konzerva ako cover photo článku? No ale de sme :D...



     Je mi jasné, že kontinuálne prispievanie nie je našou silnou stránkou a 9 mesiacov je dosť času na to, aby sa splodil a vyvinul nový ľudský jedinec, avšak je to aj pekná okruhlina na vzkriesenie blogu. O tom, prečo sme vlastne prestali písať vám možno rozpovieme každá za seba v budúcnosti, pozitívom však zostáva, že žijeme a neumreli sme na následky zadusenia sa cottageom, alebo pri konzumácií enormne nebezpečnej mrkvy. Tákže vítame sa a ideme na to:). 
Článok, ktorým vás dnes obšťastním bude o jedle (kto by to u mňa čakal, že?:D), konkrétne o tom, kde nakupujem, čo nakupujem a prečo to nakupujem. Rozhodla som sa tak z veľmi prozaických dôvodov. Posilňovne praskajú vo švíkoch a heslo v zdravom tele zdravý duch sa nesie vzduchom viac, ako iné obdobné heslá našich pánov súdruhov. Tí, ktorí si myslia, že to uhrajú LEN cvičením, sa dožijú tipujem tak 3 mesiacov, ostatní, ktorí pochopili Paretov princíp 80/20 vedia, že platí aj na naše telo, pričom 80= strava a 20= cvičenie. Články budú trošku obsiahlejšie a rozdelené na bielkoviny, tuky a cukry. Pokiaľ ste zmätení, čo nakupovať, kde to zohnať a prečo to jesť, čítajte ďalej :).

Bielkoviny
Výživa pre svaly a dôležitá súčasť jedálnička. Podľa múdrych tabuliek by mal denne človek prijať vzhľadom na svoju váhu 1-1,5 násobok bielkovín na kilo. Množstvo sa odvíja od toho, či športujete a chcete naberať svalovú hmotu, alebo nešportujete a chcete nenaberať tuk. Myslím, že u kulturistov je to 2-2,5 násobok, ale nie som si istá, ja sa pohybujem v rozmedzí prvých čísel.

Živočíšne bielkoviny: (Nezabúdajte popri ich konzumácií prijímať dostatok vody)
  • Mäso: Hovädzina, morčacina, hydina, králik, divina, vnútornosti (hovädzie srdce, pečienka, jazyky, to isté u bravčoviny) ryby(čerstvé), morské plody, tuniak v konzerve, šunky.
- Nejdem moralizovať a presviedčať vás o tom, aby ste si našli dodávateľov v okolitých dedinách (ALE NÁJDITE SI!!! :D), aj keď kvalita mäsa je neporovnateľná s rýchlokvasnou v supermarkete. Pokiaľ máte čas, popozerajte sa v okolí po dobrom mäsiarovi, ale samozrejme potravinové reťazce to istia. Čo sa týka mojich vychytávok, tak by som upozornila na super tuniaka vo vlastnej šťave z Kauflandu GIANA.
 Z pomedzi všetkých čo som jedla ( hej aj predražené RIO MARE) má najlepšiu chuť a sú tam naozaj veľké kúsky, ktoré sa nerozpadajú (a je to tuniak bezpečný pre delfíny). A bonus, dobrá cena.


tuniakový borec
- Možno vás prekvapilo zaradenie vnútorností do "must to eat" a príde vám to nechutné, no ja dievka z dediny, čo si šmakovala na kuracích paprčkách, si dovolím malú pripomienku v podobe výživových hodnôt týchto tradičných netradičných dobrôt . Tak napríklad bravčové srdce má 16,3gramov bielkovín, 0,3 gramu sacharidov a 1 gram tuku na 100 gramov, pričom cena je pomerne nízka. Rovnako aj hovädzia pečienka má fajn hodnoty. 19,2 gramov bielkovín, 4,5g sachrov a 3,96 g tukov na 100 gramov, čo je tiež celkom fajn.
- o hydine rybách a podobných veciach sa asi baviť nemusíme, je to dobré mäso, rovnako ako bravčovina, ktorá mne bohužiaľ nevonia. . . 
- v neposlednom rade sú tu šunky. Tu zdvíham prst a hovorím, ľudia čítajte! Nie všetko s označením fitness a light je super. V prvom rade si všimnite, koľko % mäsa sa nachádza v šunke a čo okrem neho je ešte jej zložkou. Buďte pánsky a nechoďte pod 80%! Dávajte si pozor na zbytočné ečka, múku a fígliky predajcov typu morčacia šunka s podielom 49% bravčového mäsa, alebo bacha na slovíčko separát, todle totiž neberem! Mojimi stálicami sa stali šunky Lidl a to kuracia z kuracích pŕs a morčacia z morčacích :). Sú mäsové, nie sú vôbec mastné a chutia super. Trošku suchšie, ale mne osobne to nevadí. Vyrába ich Dulano a majú ich vždy (dosť často dokonca v akcií, vtedy moje dôchodcovské alterego plesá :D). Ďalším favoritom je prosciutto (hej, musela som gúgliť, ako sa to píše :D) s 3% tuku, ktoré je tiež z Lidla a je málokedy k máni. Ak ma teda niekedy uvidíte tancovať so šunkou v ruke v Lidli, vedzte, že mission complete :D 
Kuracia eufória, Chcela som vám tu dať aj to prosciutto, ale je to taká rarita, že mi ho ani google nenašiel, na druhej strane, ostane mi výhoda a nevykúpite mi ho :D Indícia, nachádza sa medzi šunkami, má modrý obal, ak sa nemýlim, krycí názov je Linessa a tuk v 3%.
- Chcela som vám napísať aj niečo o rybách krevetách, morských príšerách, ktoré milujem, ale mám ich asi tak často, ako Vianoce, takže :D. . . . Ale nie, losos a pstruh v pomerne čerstvej podobe sa u mňa na tanieri niekedy objaví, občas zablúdi aj zmrazená kreveta a homár, nie homára sme mali len raz :D
  • Mliečne výrobky: Mlieko , jogurty, syrovatkové syry, riccota, tvaroh, cottage
-Neviem prečo, ale posledné 3 roky nám problém niektoré mliečne výrobky stráviť bez väčších následkov, takže si dávam pozor na to, čo a v akej forme zjem. Ak však s tým problém nemáte, gratulujem a opätovne apelujem na domáce nepasterizované mlieko. My ho berieme už vyše 2 rokov od jednej tetušky a tá chuť je neuveriteľná (bohužiaľ aj následky :D), plná, krémová, proste iná ako chuť kupovaných mliek, ktoré mi robia problémy len pokiaľ sú vo väčšom množstve (takže sabotéry, čo mi chceli potajmä nalievať do pitia mlieko máte smolu, ale so smotanou to neskúšajte :D). Ehm anyway. . . ideme na výrobky
- Mlieko, prosím vás, nie nízkotučné, ak ste zarytí dietári, hecnite sa a pite aspoň polotučné, riť nám rastie z keksov a čokoládky a nie z mlieka. Myslím, že dávať typy na to, kde kúpiť mlieko sa asi neoplatí, skúste mliečne automaty :P. Keďže doma mávame mliečko domáce, veľakrát ho necháme skysnúť a spravíme z neho tvaroh, raz sa odhodlám a vytvorím si svoj vlastný jogurt (vypestovať v niečom kultúru, to bude moje :D) a vysýrim vlastný syr aj keď konzumácia zrejme možná v mojom prípade nebude. 
-Jogurty: opäť apel, aspoň trojpercentné a čítajte, čo je na nich napísané. Dobrý jogurt má mať zloženie mlieko, mliečne kultúry, žiadne éčka, péčka a podobné voloviny. Ja kupujem Selský jogurt, alebo Dedinský(opäť Lidl), neochutené, ochucujem si ich podľa nálady a paradoxne ich znášam najlepšie. Taká malá pikoška, do nízkotučných jogurtov sa pridávajú cukry, umelé sladidlá a škroby, ktoré majú za úlohu držať hmotu- nehmotu pokope. Čo si myslíte,že ušetríte na tukoch dobehnete cukrami a chémiou. A nezabúdajte, že tuky narozdiel od cukrov zasýtia na dlhšiu dobu a nebavkajú sa s vašim inzulínom. Takže poučenie do budúcnosti? Z niektorých nízkotučných produktov budete nízky a tučný :D   paradoxne priberáte.
- Tvaroh: ten často nejedávam, nerobí mi dobre, alebo ak, tak len vo veľmi malom množstve, najčastejšie opäť Lidl, alebo Kaufland, značka PILOS. Sú bez pridaných látok, čo ja teda môžem a dokonca aj nízkotučné varianty sú dostupné bez sajrajtov.
- Syry: Mojím top of mind je jednoznačne Lidlácky syr syrovátkového typu. Je úplne úžasný, lahodný, s vysokým podielom bielkovín a tukov, nerobí mi v bruchu neplechu a istú dobu sme mali pomerne blízky vzťah, asi 2 mesiace ku mne chodil vkuse na večeru :D. Jemu podobná je samozrejme riccota a môj nový objav ricoletka, ktorá je v podstate to isté čo riccota, len sa zrodila na SVK a nie u pressochlípačov. A nemôžem zabudnúť na Olomoucke syrečky. Aaaa som smraďoch, ale keď sa roztečú po brokolici a tie hodnoty ľudia! Tie hodnoty!!!!! (na 100 gramov pripadá 29 gramov bielkovín, 0 sachrov a 0 tukov) Iné syry nejem, nerobia mi dobre, avšak takým grilovaným enciánom, alebo mozzarellou raz za čas určite nič nepokazíte, alebo syrom President, alebo ach ja chcem syr!!!!
Syrovatková láska
- Cottage: Najlepší opäť Lidlácky, bez takého toho viečka plastového. Má príjemnú chuť a nepreje sa tak ľahko. Ďalší fajn cottage je od Meliny, v kýbliku (teraz si uvedomujem, že sme rodina megalomanov, všetko nakupujeme vo vedrách, debničkách, trojbaleniach, vreciach :D. Včera som ocina poprosila, nech mi donesie biely jogurt, tak som dostala 3 kilový kýbel:D. Bohužiaľ je smotanový a tak majú naši o zdravé raňajky postarané :))). Pri cottage robím výnimku a čo sa týka Meliny, siahnem aj po light verzii, pretože neobsahuje žiadne zbytočnosti. Dá sa zohnať v Kauflande a Tescu :) 
  • Vajíčka: Vajco, Šmakoun
- tu asi nie je o čom, aj keď veľa ľudí vyhadzuje žĺtka, kvôli blbému mýtusu, že zvyšujú cholesterol. Bullshit! V žĺtkach máte všetky dôležité živiny a cholesterol pomáhajú udržovať sakra nízko (ale my si ich osmažíme na rafinovaných olejoch, všakže :P?). Možno akým takým prekvapením bude pre vás Šmakoun od firmy Shmaky, aj keď si myslím, že je to už pomerne známa veličina :). Je to český výrobok z vajíčok, má perfektné hodnoty a našla som ho v Kauflande medzi tofu a v Tescu. Je vo viacerých variantoch, no ja dávam prednosť údenému, alebo čistému. Dá sa jesť tepelne upravený, alebo len tak za studena, no v tom prípade musím upozorniť, že čistý nemá takmer žiadnu chuť.

Tak a to bolo pre dnes všetko. Chcela som vás obšťastniť ešte rastlinnými bielkovinami, ale článok sa mi akosi vymkol z rúk a stal sa zmeskou tipov a patetických žvástov o mojich miláškoch a z takýchto počinov jednému vyhladne a musí sa ísť najesť (hej o desiatej) :D. V ďalšom článku rozoberiem rastlinné bielkoviny, plus pridám typy kde nakupovať kvalitné bielkoviny v prášku. 
Ak sa vám článok páčil, nechajte komentár, či ste v ňom našli niečo nové, alebo inšpirujúce.  Vás to nezabije a ja z toho, že sa niekto ozval budem žiť ešte ďalšie 3 dni :D. 
Majte sa krásne a papajte zdravo. 
Vaša Doda

1 komentár:

  1. Velmi dobry tuniak je aj z LIDLU - modra konzerva vo vlastnej stave. Nie je to drt ale cele kusy este vacsie ako v GIANA

    OdpovedaťOdstrániť